A tavaszi szünet közeledtével egyre nagyobb az esély arra, hogy a tavaszi nagytakarítást úgy végezzük, hogy gyermekeink is otthon legyenek. A gyermekek bevonása a takarításba jó módja legyen, hogy megelőzzük azt, hogy unatkozni kezdjenek. Plusz, azáltal, ha ők is részt vesznek a munkálatokba fontos készséget sajátítanak el, még pedig azt, hogy hogyan kell megfelelően takarítani. Mégis, a gyerekek tehernek érezhetik azt, ha részt kell venniük a nagytakarításban és nehéz szívvel vesznek részt benne. A következőkben ahhoz adunk tippeket, hogy hogyan érezzék fontosnak a részvételüket, s akár még jó kedvvel is vegyenek részt a folyamatban.

Szokások kiépítése legyen a cél, ne a kristálytiszta szoba

A tavaszi nagytakarítás megfelelő alkalom arra, hogy gyermekeinket apró feladatokkal lássuk el, amiket a szobájukba kell ellátniuk, és amikből idővel szokások válhatnak. Egy idő után ezek a szokások pedig tiszta szobához fognak vezetni. Fontos, hogy először a gyerekekkel együtt végezzük el a feladatokat, amik lehetnek például a következők: ragadj meg egy szemeteszsákot és minden kidobhatót dobj bele, húzzunk ágyat, szedjük össze a szennyest és vigyük ki a szennyestartóba, pakoljunk össze, amit csak lehet, ágyazzunk be, porszívózzunk. Persze fontos az is, hogy például az éppen készülő Lego elől maradhat, a könyvespolcon levő kis gyűjteményüket se pakoltuk el stb., így a gyermek azt érezheti, hogy a számára fontos kis terek ugyanúgy megmaradhatnak, csak a szoba többi része kerül összepakolásra.

Legyenek saját kis eszközeik

Egy vödörbe rakhatunk gyermekbarát felszeréleseket, ami csakis az övék, ezzel is azt érezve, hogy a feladatuk a rendrakás, hiszen saját eszközeik is vannak hozzá. Emellett pedig a gyermekeknek is könnyebb, ha tudják honnan kell előkapniuk, s máris végezhetnek a feladatukkal, nem kell azzal is időt veszíteniük, hogy az eszközöket szedjék össze. Egy törlőkendő, egy egyszerű takarítószer (persze, csak ha már idősebb a gyermek, kisebb korban egy kis víz is teljesen elegendő és biztonságos megoldás is egyben), egy sikálókefe (és ha megfelelő életkorú a gyermek, akkor ehhez is takarítószer), egy kis szappan és máris megvan a vödör tartalma, amivel a poronty máris tud takarítani.

Mutasd, ne mondd!

Sokkal hatásosabb a takarítási szokásokra való nevelés, ha – mint azt már fent is említettük – először a gyerekekkel együtt végezzük el a feladatokat. Így nem csak, hogy látják, hogy hogyan is takarítsanak helyesen, melyik eszközt, hogyan használják, melyik felületet, hogyan takarítsák stb., hanem gyorsabban is elsajátítják ezt a tudást, mintha csak szóban mondtuk volna el nekik. Kortól is függ, de az is segíthet, ha később írunk egy rövid listát a tennivalókról, így a gyermek láthatja a feladatait, s kipipálhatja, ha valamivel elkészült. Miután az összes tétellel elkészült a gyermek pedig érezheti a sikerélményt, hogy ezt mind ő végezte el...pont, mint a felnőttek.