Együtt élni egy koronavírusos emberrel nem csak stresszes lehet, hanem a vírusnak is jobban ki vagy téve.

Ennek ellenére remek módjai van annak, hogy megvédd magad a vírustól.

Senkinek nem egyszerű, ha kiderül, hogy valaki koronavírusos a háztartásban.

„Fontos tisztában lennünk a helyzettel, hiszen körülbelül 50% az esélye annak, hogy mások is megfertőződnek abban a háztartásban, ahol van már valaki, aki elkapta a vírust.” -mondja Dr. David Hirchwerk.

A következőkben 8 lehetséges lépést olvashatsz, hogy megvédd magad a vírustól, de közben segíteni is tudj a koronavírusos betegnek a háztartásodban.

1.Teszteld le magad

Dr. Scott Braunstein (Sollis Health, Los Angeles) azt javasolja, hogyha valaki az otthonodban pozitív teszteredményt kapott, akkor magadat is teszteltesd le egy PCR teszttel, amilyen hamar csak tudod.

„Annak ellenére, hogy adott esetben negatív teszteredményt kapsz vissza, nem lehetsz teljesen biztos abban, hogy nem a korai megfertőzöttség szakaszában teszteltetted le magad, hiszen ilyenkor a vírus még csak a kimutatható mennyiség alatt fordul elő, ami így negatív tesztet eredményez” -mondja. „Tudjuk, hogy a tesztek pontossága jelentősen megnő 5-7 nappal a vírussal való kontaktus után, szóval érdemes körülbelül enni idő múlva egy újabb teszted csináltatni.”

„Amennyiben nem tudod magad leteszteltetni, vagy csak nem szeretnéd, akkor az is megoldás lehet, hogy 14 napig önkéntes karanténba vonulsz, ameddig nincsenek tüneteid” -mondja Braunstein. Mindenkit tájékoztatni kell arról, hogy az otthonunkban valaki koronavírusos lett, ha találkoztak vele az elmúlt időben.

„Az egy háztartásban élőket és közeli kontaktokat pozitívnak kell tekinteni.” -mondja.

2. Szabályozd a kontaktjaid számát

A Centers for Disease Control and Prevention (CDC) javaslatai között többek között ezek szerepelnek:

  • A koronavírusos személy különítse el magát a többiektől.
  • Ha megoldható, a koronavírusos személy használjon külön hálószobát és fürdőszobát.
  • A háztartásban mindenki próbáljon legalább 2 méteres távolságot tartani a koronavírusos személytől, amilyen gyakran csak lehet.

„A koronavírusos személy legalább 14 napig legyen karanténban a teszt pozitív eredményétől vagy a tünetetek megjelenésétől számítva, néhány esetben tovább is.” -mondja Braunstein.

Dr. Bruce E. Hirsch (Northwell Health) a következőt javasolja: „Amennyiben szűk helyen vagy összezárva a koronavírusos személlyel, próbálj meg a lehető legtávolabb maradni tőle.” „A legtöbb esetben, ha a lehető legtávolabb maradsz a fertőzött személytől, még akkor is, ha ki vagy téve a megfertőződésnek, kevesebb mennyiségű vírus érhet csak el” -mondja Hirsch. „Sok rendelkezésre információ azt támasztja alá, hogy az, akit nagyobb mennyiségű vírus fertőz meg, az sokkal betegebb lesz, mint akit kevesebb mennyiség fertőzött meg.” -teszi hozzá. Azonban így is tudsz gondoskodni a fertőzött személyről, úgy is, hogyha csak a legszükségesebb dolgok, miatt mész a közelébe. „Azok, akik koronavírusos személlyel együtt élnek úgy tudnak nekik segíteni, hogy ételt visznek nekik, és kerülik a túlzott kontaktot velük” -mondja Hirsch.

3. Szellőztess sokat

Ahhoz, hogy a szellőzést a lehető legjobban megnöveld, tartsd nyitva az ablakokat, amennyit csak tudod, még akkor is, hogyha ez a fűtés elindítását, feljebb állítását jelenti.

„Ez különösen fontos, hiszen emlékezzünk; a vírusok bent apró cseppecskékben is meg tudnak maradni, és így másokat is egyszerűen megfertőzhetnek.” -mondja Hirsch.

4. Viselj maszkot

A CDC azt javasolja, hogy a beteg személy mindig viseljen maszkot, amikor mások körül van, de a többi háztartásban élő személynek is érdemes vagy maszkot vagy bármi arcot eltakaró alkalmatosságot viselnie.

„Az összes háztartásban élő személynek a lehető legtöbbet kellene maszkot viselnie, kifejezetten a betegnek.” -mondja Hirschwerk. „A maszkok feltartják a kilélegzett fertőzést az orrból és a szájból. A legutóbbi adatok azt mutatják, hogy a többieket is védi így a megfertőződéstől.”

Természetesen a maszk sem jelent 100 százalékos védettséget a megfertőződéssel szemben, de Hirsch azt mondja, hogy jelentősen lecsökkenti azokat.

„Az orvosi maszkok különösen akkor megfelelőek, hogyha jól illeszkednek. A szövetmaszkok többet érnek a semminél.” -mondja Hirsch. „Ha nincs nálad egyik fajta se, akkor az is valamilyen szintű védettséget nyújt, hogyha a pulóvered az orrod fölé húzod.”

„A védőszemüveg viselése megvédhet attól, hogy a vírus közvetlen a szem nyálkahártyájára kerüljön, hogyha koronavírusos beteg mellett tartózkodsz.” -teszi hozzá.

5. Moss kezet, és fertőtlenítsd le a felületeket

A CDC a következőket javasolja a megfelelő kézhigiénia megőrzése érdekében:

  • Gyakran moss kezet szappannal legalább 20 másodpercig, főleg akkor, ha beteg személy közelében tartózkodtál.
  • Használj olyan kézfertőtlenítőt, ami legalább 60% alkoholt tartalmaz, ha szappan és víz nem áll a rendelkezésedre.
  • Kerüld a szemeid, orrod és szád megérintését nem megmosott kézzel.

„A kézmosás különösen akkor fontos, ha beteg személy közelében tartózkodtál, de a beteg személy számára is szükséges, hogy kezet mosson.” -mondja Hirsch.

A CDC továbbá azt is javasolja, hogy azokat a felületeket, amiket gyakran érintesz meg te, vagy bárki más, takarítsd és fertőtlenítsd le, így az asztalokat, kilincseket, villanykapcsolókat, fogókat, wc-ket, csapokat, mosdókat stb.

A CDC azt javasolja, hogy ezen felületeket mosd le vízzel és szappannal, majd bármilyen fertőtlenítővel tisztítsd le.

6. Étkezz egészségesen

„Konzultálj az orvosoddal arról, hogy szükséges-e bármilyen kiegészítőt alkalmaznod” -mondja Hirsch.

„Azonban, ami még ennél is fontosabb, hogy egészséges diétát folytass, és próbáld meg elkerülni a hizlaló dolgokat, akármilyen nehéz is ebben az időszakban.” -mondja. „Tudjuk, hogy néhány kondíció jobban kiteszi az egyént a COVID komplikációknak, de ezek nagy része megelőzhető életmódbeli változtatásokkal.”

Az alapbetegséggel rendelkező felnőttek jobban kitettek a COVID súlyosabb lefolyásának, kórházi kezelésnek, lélegeztető gépre való kerülésnek, és súlyos esetben akár a halálnak is.

A diétához kapcsolódó alapbetegségek közé tartoznak a következők:

  • szívproblémák
  • elhízás (BMI index: 30 kg/m2, vagy magasabb, de <40 kg/m2)
  • súlyos elhízás (BMI index ≥ 40 kg/m2)
  • nem inzulin függő diabétesz

„Az egészséges étkezés egészségesebbé teszi a testünket és ez sokat számít” -teszi hozzá Hirsch.

7. Bízz a hiteles a forrásokban

„Akármennyire is csábító a barátokra, családra, közösségi médiára hallgatni, csak a hiteles forrásokban bízz meg a COVID-19-cel kapcsolatban” -mondja Braunstein.

„Nagyon sok téves információ terjed az interneten és a közösségi médián azzal kapcsolatban, hogy a forró vizes fürdők és a vitaminok túladagolása hatásos a COVID-19 elleni védekezésben” -mondja. „ A legtöbb ilyen állítás vagy nincs bebizonyítva, vagy pedig bizonyítottan hamis, sőt néhány kifejezetten veszélyes is.”

Tájékozódj az orvosodtól, a CDC vagy a WHO honlapjáról.

8. Beszélj a barátaiddal

A barátok és a család kifejezetten fontosok ahhoz, hogy a nehézségeken átsegítsenek, bármit is érzel.

„Ha az otthonodban valaki megfertőződik, akkor teljesen normális, hogy érzések tömkelegét érzed, például félelmet, depressziót, egyedüllétet, amik nagyon demoralizálóak lehetnek.” -mondja Braunstein.

„Ha beszélünk ezekről az érzéseinkről, akkor az elősegítheti, hogy jobban érezzük magunkat lelkileg és fizikálisan is.”